Non-fictie boeken in minder dan 15 minuten? Een Blinkist Review

Blinkist is de nieuwste service die belooft je te helpen sneller boeken te lezen en “leren in je leven toe te laten”. Met meer dan 3000 non-fictietitels in 27 categorieën biedt de dienst lezers naar eigen zeggen een snellere manier om meer non-fictietitels te consumeren. Zelfs als fervent lezer werd ik gelokt door het idee om meer en sneller te kunnen lezen. Ik ben dol op non-fictie, maar ik lees non-fictietitels langzamer, dus ik was benieuwd of Blinkist eindelijk de tool zou zijn die me zou helpen meer boeken van mijn TBR-lijst af te strepen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en de ervaring van het lezen zelf. Hier is onze eerlijke Blinkist review:

Hoe werkt Blinkist?

Het eerste wat je moet weten is dat Blinkist een vrij fors prijskaartje heeft. Je kunt het 7 dagen gratis uitproberen, daarna betaal je automatisch $99 voor het jaarabonnement. Natuurlijk, 99 dollar is niets vergeleken met de aanschaf van 3000 boeken, maar het is ook niet gratis zoals de bibliotheek, en het aanbod is nog steeds veel beperkter.

Als je je eenmaal hebt aangemeld, heb je direct toegang tot het hele aanbod van titels, en kun je kiezen om te lezen of te luisteren naar de “blinks”. Elk boek is over het algemeen onderverdeeld in 10-13 pagina’s (blinks) die zijn ontworpen om netjes en beknopt samen te vatten de belangrijkste punten van het boek. De interface is vrij intuïtief en stelt u in staat te zoeken op titel, auteur of categorie, titels die interessant klinken op te slaan in uw bibliotheek, en zal u ook suggesties doen over wat te lezen volgende op basis van de titels die u selecteert. U kunt ook titels downloaden om te lezen of te beluisteren wanneer u offline bent.

Het is ook belangrijk om erop te wijzen dat de blinks in-house zijn geschreven, en niet de werkelijke inhoud van een van de boeken bevatten, afgezien van af en toe een pull quote.

Book Deals Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze Book Deals nieuwsbrief en ontvang tot 80% korting op boeken die je echt wilt lezen.

Wat voor soort boeken kan ik vinden op Blinkist?

Een van mijn grootste zorgen bij het inschrijven was of ze wel het soort boeken zouden aanbieden dat ik graag wilde lezen. Ze hebben hun aanbod relatief goed gediversifieerd, en als een boek recenter en populairder is, is de kans groter dat je het op Blinkist vindt.

Toen ik echter dieper in de klassieke filosofietitels dook, vond ik dat ze ernstig ontbraken. Er lijkt ook een grote focus te zijn op titels rond productiviteit, verkoop, leiderschap, ondernemerschap en mindfulness. Met meer dan 3000 titels hebben ze wel een goede selectie, maar ze zullen vrijwel zeker niet elke titel hebben die je zoekt. Hier is een goed overzicht, per categorie, van een aantal van hun topboeken.

Dus, is het het waard?

Ik zou zeggen dat dit afhangt van wat je hoopt te bereiken met Blinkist. Als je hoopt dat je met Blinkist efficiënter complete boeken kunt lezen, denk ik dat je zwaar teleurgesteld zult zijn. Mijn eerlijke beoordeling van Blinkist is dat het in wezen een nog compactere Sparknotes is zonder de nuttige analyses. Blinkist geeft een samenvatting van een boek die je in minder dan 15 minuten kunt lezen of beluisteren.

Om een volledig beeld te krijgen van de kwaliteit van de samenvattingen voor deze Blinkist-recensie, heb ik een paar titels gelezen die ik kende en een paar die ik nog nooit had gelezen. En in beide gevallen vond ik de toon van de samenvattingen te simplistisch. Het blijft een feit dat het onmogelijk is om alle ingewikkelde complexiteiten van de titels die Blinkist aanbiedt in tien pagina’s te vatten. Wat non-fictie boeken zo krachtig maakt, is de mogelijkheid die ze hebben om echt diep in te gaan op specifieke onderwerpen. Alle nuances vallen weg als je ze probeert samen te vatten. Ik miste ook de schoonheid van de stemmen van de individuele auteurs. Omdat Blinkist alle samenvattingen zelf schrijft en een heel eigen stemgeluid heeft, begint het te klinken alsof alle boeken door dezelfde persoon zijn geschreven.

Ik denk dat het belangrijkste dat ik uit deze Blinkist-recensie kan halen is dat Blinkist niet is ontworpen voor mensen die van lezen houden. Als je op zoek bent naar een snelle manier om de grote concepten van een actuele non-fictietitel te begrijpen, is Blinkist waarschijnlijk heel geschikt voor je. Maar als je deze titels echt wilt lezen voor het pure plezier van het opnemen van kennis, dan zal Blinkist je dat niet bieden. Zelfs in hun eigen FAQ beschrijven ze de blinks als een “filmtrailer” voor elk boek, in de hoop dat het mensen zal aanmoedigen om meer te weten te komen en het eigenlijke boek te lezen. Maar mijn vraag is, moet je echt 99 dollar per jaar betalen om de film trailer versie van boeken te lezen?

Er zijn andere diensten die een vergelijkbare UI/UX, lagere prijskaartjes, en een grotere bibliotheek hebben, zoals StoryShot die geanimeerde samenvattingen van elk boek heeft en gratis is (met advertenties) of ongeveer 30 dollar per jaar zonder advertenties, of Quiddity, die een veel kleinere bibliotheek van boeken heeft, maar volledig gratis is. Als alternatief kun je de titel waarin je geïnteresseerd bent gewoon googelen en de Wikipedia-pagina lezen, die dezelfde hoeveelheid context lijkt te bieden.

Als je belangrijkste hoop voor Blinkist was dat je in staat zou zijn om duizenden boektitels binnen handbereik te hebben, kun je deze lijst bekijken die we hebben samengesteld van gratis lees-apps voor onderweg die je toegang geven tot volledige boeken.

In samenvatting, Blinkist is geweldig als je op zoek bent naar een snelle manier om een breed overzicht van een boek te krijgen (als je bijvoorbeeld vergeten bent om het te lezen voor je volgende boekenclub bijeenkomst), maar voor zover de bewering van het helpen je meer boeken sneller te lezen, schiet het behoorlijk tekort.

Start een Audiobooks.com Gratis Proefversie en luister naar al je favoriete boeken!