Nvidia Shield (2019) review

The Essential Review

De nieuwe Nvidia Shield, gevat in een cilindervormig zwart chassis, lijkt op geen enkele streaming videospeler die je ooit eerder hebt gezien – en hij presteert ook niet zoals een andere. Het is de eerste in zijn soort die AI upscaling biedt – een technologie die we voornamelijk hebben gezien in high-end tv’s van Samsung, Sony en LG – maar nu in een speler op een ongelooflijk redelijk prijspunt.

Dat gezegd hebbende, voor $ 149 (£ 149, AU $ 249), is het ongeveer drie keer de kosten van entry-level 4K streaming spelers zoals de Amazon Fire TV Stick 4K of Roku Streaming Stick+, maar voor je geld, krijg je een waanzinnig krachtige 4K HDR streaming video speler met AI upscaling, ondersteuning voor zowel HDR10 en Dolby Vision content, evenals Dolby Atmos audio. Je krijgt ook de nieuw ontworpen Shield-afstandsbediening die is vernieuwd om gebruiksvriendelijker te zijn en de nieuwste versie van Android TV, die dient als een toegangspoort tot Nvidia’s game-streaming service, Geforce Now.

Lees meer: HP Omen X Emperium

Dat gezegd hebbende, krijg je geen HDMI-kabel om je nieuwe speler aan te sluiten op de tv in de doos, noch wordt de nieuwste versie van de Nvidia Shield geleverd met een Nvidia-gamecontroller zoals de Gaming Edition van het apparaat vorig jaar deed.

Maar, ondanks enkele kleine problemen, is de Nvidia Shield (2019) een van de beste streaming-spelers op de markt en zal waarschijnlijk de speler zijn die we het komende jaar zullen gebruiken als ons streaming-apparaat voor thuis.

Prijs en beschikbaarheid

De nieuwe Nvidia Shield is beschikbaar vanaf 28 oktober 2019 en komt in twee configuraties, de alom verkrijgbare cilindrische Nvidia Shield (hier gerecenseerd) en de Nvidia Shield Pro die 1 GB extra RAM en een grotere harde schijf heeft.

De eerste is beschikbaar voor $ 149 (£ 149), terwijl de laatste komt op $ 199 (£ 199). Het is vermeldenswaard dat geen van de twee configuraties de Nvidia Shield Controller bevat, maar beide eenheden zijn compatibel met zowel de DualShock4- als de Xbox One-controller.

Nou, natuurlijk, dat prijskaartje is een flink stuk hoger dan de entry-level 4K video streaming spelers die er zijn, zoals de Roku Streaming Stick + en Amazon Fire TV Stick 4K, die beide beschikbaar zijn voor een derde van de prijs op $ 49,99 (£ 49).

Er is een aanzienlijk verschil in prestaties en functieset voor het prijsverschil (Roku ondersteunt Dolby Vision bijvoorbeeld niet), maar de nieuwe Shield is zeker niet de speler voor mensen die op zoek zijn naar 4K-streaming op de goedkope.

Ontwerp

Terwijl de Nvidia Shields van de afgelopen jaren eruitzagen als een echte microconsole, ziet de 2019 iteratie van de Shield er meer uit als een zijdelingse Amazon Echo dan dat het een streaming videospeler doet. De reden hiervoor, volgens Nvidia, is om u in staat te stellen het in de achterkant van uw entertainmentcentrum te stoppen – weg van uw tv – die volgens hen signaalinterferentie veroorzaken.

Toegegeven, we merkten geen enorm verschil in draadloze prestaties tussen de Nvidia Shield en een meer traditionele speler zoals de Amazon Fire TV Cube die direct naast de TV zit, maar het cilindrische ontwerp is esthetisch uniek als niets anders.

Ook uniek is dat de in- en uitgangen van de speler zich aan beide uiteinden bevinden – aan de ene kant bevinden zich de voedings- en ethernet-aansluitingen, terwijl je aan de andere kant HDMI-out en een reset-knop vindt. Deze aansluitingen zijn allemaal weggewerkt in een uitsparing in de speler zelf, wat helpt de uiteinden te beschermen tegen beschadiging in het geval er iets achter uw mediacenter valt.

Waarom zit er ethernet op? Hoewel de doos compatibel is met 802.11ac Wi-Fi, is je beste gok voor consistente 4K-videostreaming of GeForce Now-gaming een ethernetkabel rechtstreeks van je router naar de doos te leiden. (We waren in staat om 4K streaming via Wi-Fi te krijgen, maar de ethernet-poort is een geweldige oplossing voor mensen met een minder betrouwbaar netwerk.)

De nieuwe Nvidia Shield (links) naast de nieuwe Nvidia Shield Pro (rechts) die er bijna identiek uitziet als het model uit 2017.

De nieuwe Nvidia Shield (links) naast de nieuwe Nvidia Shield Pro (rechts) die er bijna identiek uitziet als het 2017-model. (Afbeelding: Nvidia)

In het apparaat vind je de onlangs geüpgradede Tegra X1+-processor, die essentieel is voor het AI-upscalingproces dat we eerder noemden, plus 2 GB RAM en 8 GB opslagruimte. Bij de Shield Pro krijg je nog eens 1GB RAM en 8GB opslag, plus twee USB-poorten en ondersteuning voor een PLEX media server, Samsung SmartThings en Twitch-uitzendingen vanaf de console.

Zoals je je kunt voorstellen, maakt een fatsoenlijke processor als de Tegra X1+ van de Nvidia Shield een top-of-the-lin streaming-speler – en ook een redelijk concurrerende micro-console – maar we zullen dat hieronder in meer detail behandelen.

Het laatste stuk van het ontwerp dat de moeite waard is om te behandelen, is de nieuwe driehoekige (piramidevormige?) afstandsbediening die verlichte knoppen heeft en een ingebouwde afstandszoekerfunctie. Zoals je zou verwachten is de afstandsbediening van plastic, maar hij ligt goed in de hand. U vindt er alle basisfuncties voor het afspelen op plus de twee Android TV-knoppen (Home en Back), evenals een speciale Netflix-knop. Net als de meegeleverde afstandsbediening van vorig jaar heeft de nieuwe Shield-afstandsbediening een ingebouwde microfoon waarmee je Google Assistant om hulp kunt vragen, en een leuke verrassing in de vorm van HDMI CEC-ondersteuning om het volume van je tv te regelen via de volumeknoppen op de afstandsbediening.

Het enige probleem met de afstandsbediening? Hij werkt op twee AAA-wegwerpbatterijen in plaats van een oplaadbare lithium-ionbatterij. Dat is geen spelbreker, maar het betekent wel dat u de afstandsbediening regelmatig zult moeten vervangen als de batterij leeg is.

(Foto’s op: Google)

Functies en Android TV

Ga door het snelle en pijnloze installatieproces en je wordt begroet door de nieuwste versie van Android TV, Google’s smart TV-platform dat gebruikmaakt van rijen en blokken om je content te tonen.

Vergeleken met Roku’s kale interface en Amazon Fire TV’s Amazon-zware UI, probeert Android TV u een buffet van content uit verschillende bronnen te laten zien: de bovenste rij is uw meest regelmatig gebruikte apps, met verschillende rijen eronder die content recommendation snippets volgen voor elk van de belangrijkste diensten.

Over diensten gesproken, de meeste van de belangrijkste spelers zijn hier allemaal, waaronder Netflix, Amazon Prime, YouTube, Vudu, HBO, Twitch, Hulu, Sling TV, Crackle, EPIX en nog veel, veel meer. Een select aantal van deze (Netflix en Vudu) bieden Dolby Vision direct uit de doos, maar een app die je hier niet zult vinden is Apple TV, die onlangs is uitgebracht op een aantal andere platforms, waaronder Fire TV en Roku.

Naast on-board services, heeft de Shield ook Chromecast Built-in, waardoor je content van je smartphone, tablet of pc naar de speler kunt casten. Deze functie is vooral geweldig als je vrienden over de vloer hebt die allemaal video’s willen delen op de tv, en het is handig voor als je ooit merkt dat je telefoon dichterbij is dan je afstandsbediening en je niet wilt opstaan.

Maar de echte reden waarom je de Nvidia Shield zou willen kopen in plaats van, laten we zeggen, een Roku Ultra of Amazon Fire TV Cube is omdat de Shield kan schakelen tussen een streaming mediaspeler en een micro game console die in staat is om Android TV games te spelen die te vinden zijn in de Google Play Store, streaming games van Nvidia’s eigen Geforce Now service of, als je meer avontuurlijk bent, sideload emulators voor een aantal van je favoriete retro game consoles.

Android TV-games die je kunt downloaden zijn over het algemeen een paar jaar ouder (zie: de Tomb Raider-reboot) of zijn het ports van hun mobiele tegenhangers (zie: Age of Zombies). Games van GeForce Now zijn veel, veel nieuwer, maar komen met het voorbehoud dat ze allemaal gestreamd worden vanaf een server die zich waarschijnlijk vrij ver van je woonplaats bevindt. Tot slot kunt u met GameStreaming games van uw PC naar uw Shield streamen. Het is een keurig concept en niet een die je waarschijnlijk ooit zult vinden op een andere streaming video-speler, hoewel je soortgelijke functionaliteit kunt bereiken met de goedkopere (hoewel nu stopgezet) Steam Link.

De Shield’s voorliefde voor gaming is de reden waarom het leuk zou zijn als Nvidia een Shield Controller in elke doos zou stoppen, maar zolang je een PS4 of Xbox One controller in huis hebt liggen, kun je nog steeds deelnemen aan de gaming functies van de Shield.

Last but not least, de Shield wordt ook geleverd met een bijna volwaardige versie van Google Assistant. Met Google Assistant kun je je smart home bedienen, antwoorden vragen op basisvragen en je favoriete shows en films opsporen via spraakopsporing. Toegegeven, de spraakzoekfunctie is hier niet zo goed als op andere platforms zoals Roku, maar Assistant is veel nuttiger bij het plannen van je dag en het bedienen van je smart home dan de basisassistent van Roku. Het slechte nieuws? Omdat de basisversie van de Shield geen USB-poorten meer heeft, kun je geen Samsung SmartThings-dongle meer inpluggen en dat ecosysteem aanboren.

(Beeldcredit: Nvidia)

Prestaties

Het belangrijkste is natuurlijk hoe de content eruitziet – en gelukkig laat het hier weinig te wensen over.

In onze tijd met de nieuwe Shield keken we naar een veelheid aan content, alles van gewone video’s op YouTube tot HD tv-programma’s en een aantal spectaculair uitziende Dolby Vision content van Netflix, die er allemaal oogverblindend uitzagen op de TCL 6-Series Quantum die momenteel op onze testbank staat.

Voordat we in elk type content duiken, moeten we beginnen met het hebben over Nvidia’s eigen AI upscaler die echt de verschilmaker is tussen zijn visuele prestaties en wat je zou vinden op, laten we zeggen, een Roku Ultra of een Amazon Fire TV Cube. Zoals we al zeiden in onze Nvidia Shield Pro-review, wordt de AI-upscaler aangedreven door een algoritme dat wordt bepaald door een neuraal netwerk dat is gevoed met duizenden uren beeldmateriaal dat vervolgens lokaal wordt verwerkt en inhoud enorm kan verscherpen, waardoor het er geweldig uitziet op uw 4K-tv.

De upscaler werkt niet op elke videobron (niets onder SD zoals een super oude YouTube-video, bijvoorbeeld, of alles boven 4K30), maar het blinkt uit in het laten lijken van HD-content van de afgelopen 20 jaar alsof het eerder dit jaar is opgenomen met een 4K-videocamera.

Een van de beste voorbeelden van deze upscaling die het verschil maakte, was tijdens Superbad, dat op Netflix in HD werd gestreamd. Met de upscaler aan zag je het licht weerkaatsen op de ogen van de acteurs, kon je de afbeeldingen op hun shirts zien en kon je duidelijk kleine details zien, zoals het voedingsetiket op een pak chips dat Michael Cera en Jonah Hill’s personages tijdens de lunch aten.

Voor sommigen is dit niveau van detail onnodig – wie kan het wat schelen wat personages in een tien jaar oude film droegen? – maar voor anderen is dit precies het soort duidelijkheid dat het waard is om voor te betalen.

(Beeldcredit: Nvidia)

De keerzijde hiervan is dat sommige content niet eens hoeft te worden geüpscaled, omdat de Nvidia Shield het meest geavanceerde HDR-formaat ondersteunt dat momenteel verkrijgbaar is. Dat was het geval voor Our Planet op Netflix, dat we konden bekijken in verbluffende Dolby Vision. Het bekijken van Our Planet op het Shield was een visuele traktatie met prachtig verzadigde vergezichten van de Sahara en Borneo, en inktzwarte diepten van de oceaan en de nachtelijke hemel. Als je een tv hebt die het ondersteunt, is het de moeite waard om het zelf te zien.

Toen het tijd was om van de ene scène naar de volgende te springen, was de Shield in staat om de nieuwe inhoud snel te bufferen en had bijna geen problemen met pop-in op de home-interface. (Hoewel, of het zo zal blijven na de volgende update van Google valt nog te bezien.)

In feite is het enige echte probleem met de prestaties van de TV dat Android TV een beetje buggy kan zijn. Eerdere versies van de software voor de laatste release stonden bekend om het crashen, en hoewel Google goed werk heeft verricht om dat te verhelpen op de nieuwste versie, zijn we altijd sceptisch over bugs en systeem crashende fouten die terugkeren met een wraakneming.

(Beeldcredit: Future)

Wie is het voor?

Premium snoerknippers en streamers: Het nieuwe Nvidia Shield is een hoogwaardige 4K HDR/Dolby Vision streaming-speler. Het is niet de goedkoopste toegangspoort tot 4K-streaming, maar het is wel een van de krachtigste. Als je op zoek bent naar high-end formaten, is dit de speler om te krijgen.

Discerning Cinefielen: Omdat AI upscaling zich echt richt op de kleine details in een scène (de belettering op een zak chips, de rimpels in iemands gezicht, etc…) zullen relatief oplettende cinefielen het maximale plezier halen uit de upscaling functies van de nieuwe Shield.

Wie is het niet voor?

Budget snoer snijders: De Shield is krachtig en snel, absoluut, maar niemand zal beweren dat het de goedkoopste 4K HDR-streamingspeler op de markt is. Het is niet eens de goedkoopste 4K HDR-speler die Dolby Vision biedt. Dus, dat gezegd hebbende, kunt u een behoorlijke hoeveelheid geld besparen als u het niet erg vindt om een aantal functies over te slaan. We zouden het niet aanraden, maar entertainment budgetten zijn krap en de Shield’s upscaling tech is meer een aardigheidje dan een noodzaak.

HDTV-eigenaren: We zouden hetzelfde argument maken voor HDTV-bezitters die op zoek zijn naar een nieuwe streaming-speler – de Shield is waarschijnlijk meer kracht dan je nodig gaat hebben. Je kunt jezelf een hoop geld besparen door in plaats daarvan voor iets als de Roku Express te gaan.