Seagull S6 Original review

Toen Robert Godin in 1982 Seagull gitaren lanceerde, was de opdracht om een aantal van de attributen van handgemaakte akoestische gitaren te bieden voor die ongelukkige zielen die spaarvarkens plunderden met de ribben bloot.

Zoals je misschien al weet, is Godin het brein achter de gitaarmerken Art & Lutherie, Norman, Simon & Patrick, La Patrie, TRIC cases en, natuurlijk, Godin. Bij al deze merken vind je veel innovatie, niet in het minst in de vorm van de Godin Multiac electro-akoestiek en de LGXT MIDI controllers. Maar, van alle Godin producten, misschien wel de meest baanbrekende is de Seagull S6 akoestische.

Lees meer: Finlayson 000-100RS

Toen de S6 zijn intrede deed in de Britse muziekwinkels van de jaren ’90, waren betaalbare solid top akoestische instrumenten nog dun gezaaid. Net zoals de Yamaha Pacifica 112 een revolutie veroorzaakte op de markt voor goedkope elektrische gitaren, legden de ontwerpers van de S6 de nadruk op degelijk klankhout, waaronder een massief ceder bovenblad, en een robuuste bouwkwaliteit voor de akoestische meute. Je verspilde je geld niet aan fancy afwerkingen of hardware en het waren niet alleen gitaristen die dat in de gaten hadden: de S6 dwong andere fabrikanten om hun spel zo te verbeteren dat betaalbare solid-top akoestische gitaren tegenwoordig gewoon als vanzelfsprekend worden beschouwd.

Dat brengt ons bij de nieuwste versie van de Seagull S6. Deze reboot, die verwarrend genoeg de S6 Original wordt genoemd, biedt een nieuwe donkere afwerking voor de achterkant, zijkanten en hals, en een 45mm brede topkam, vergeleken met de volledig natuurlijke esthetiek en de slankere 43mm topkam van de nieuwe S6 Cedar Slim, ook geprijsd op € 439.

De dreadnought-vormige body van de S6 Original is opgebouwd rond een massief cederhouten bovenblad, en gelamineerde achter- en zijkanten van wild kersenhout. Ja, dat laatste klinkt als een lapdancer of zo, maar dit Canadese hout is al jaren een vaste waarde op de specificatieslijst van Seagull en Godin’s andere merken.

Klanken

Ondanks het slanke profiel, voelt de S6’s silver leaf maple hals stabiel en robuust aan, en vult de handpalm mooi. De kop is ook slangenvormig, maar die ijslollyvorm is ontworpen om de snaren een recht pad te laten volgen tussen de topkam en de stemmechanieken. Dit vermindert de weerstand van de snaren en zorgt voor een betere stabiliteit bij het stemmen. De 406mm toetsradius en een lage actie zorgen voor een gemakkelijke rit door de octaven.

Tonaal onthult de S6 Original een volwassenheid die zijn jaren te boven gaat. Dat is het ceder bovenblad voor jou. Ceder heeft minder inleg nodig dan sparrenhout voordat het zijn goede eigenschappen prijsgeeft, en blijft populair bij spelers die op zoek zijn naar een warmer klinkende houtsoort die goed reageert op fingerpicking.

Denk echter niet dat dat de strummers uitsluit. De 648mm- (25,5-inch) schaallengte zorgt voor veel twang in de snaren, waardoor de S6 Original veelzijdig genoeg is om alles aan te kunnen.

Deze Seagull zal je niet op de pier van Brighton bombarderen en proberen je ijsje te stelen, maar net als hun vervelende naamgenoten met snavels en veren, produceert de S6 Original niet half zoveel geluid. Het is ook een taaie jongen. Dit is een gitaar die je mee kunt nemen in je rugzak, aan het dakrek van je camper kunt binden, of kunt gebruiken om dronken ne’er-do-wells af te weren bij je lokale open mic night.

Dankzij het massief cederhouten bovenblad, is de S6 Original versie tonaal bevredigend direct van de plank. We houden ook van de 45mm topkam breedte en de wijdere snaar afstand die het geeft. Sommige spelers, met name electrische cats, geven de voorkeur aan een dunnere 43mm topkam, en dat is precies wat je kunt krijgen met de eerder genoemde S6 Cedar Original Slim en de Godin EPM Quantum voorversterker-uitgeruste S6 Cedar Original Slim QIT (£539).

In tegenstelling tot zijn voorganger staat de S6 Original nu te dringen om je aandacht in een zeer overvolle markt. Het interessante is dat het basisprincipe achter Seagull gitaren niet is veranderd. Je krijgt nog steeds geweldig klankhout en bouwkwaliteit voor een prijs die veel van de concurrentie van hun stokje stoot. Dat is de reden waarom deze gitaren nog steeds aan de top van de mid-range pikorde staan.